آیت‌الله علم‌الهدی: حج، یک سفر معنوی انسان‌ساز و سرآغاز تحول و تعالی است رئیسی از بندر نوشهر بازدید کرد گلایه امام جمعه موقت تهران از مصوبه مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها آیت‌الله علم‌الهدی: سیل اخیر یک بحران غافلگیرکننده بود| ابراز تسلیت به خانواده‌های داغدار مشهد و خراسان رضوی شماره شهدای نوار غزه به ۳۵ هزار و ۳۰۳ تن رسید رئیسی: اقدامات انجام‌شده برای اقتصاد دریامحور در کشور کافی نیست تعیین محل جدید سفارت جمهوری آذربایجان در ایران فرمانده کل ارتش: جهان به دو دوره قبل و بعد از عملیات «وعده صادق» تقسیم شد سفارت رژیم صهیونیستی در استکهلم هدف قرار گرفت روسیه حملات گسترده اوکراین با ده‌ها پهپاد و شهپاد را خنثی کرد گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور با استاندار خراسان رضوی| پیگیری وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان تعطیلی محور‌های گردشگری، تفریحی و بوم‌گردی مشهد تا روز دوشنبه (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) روزنامه تایمز اوراسیا از فعالیت ۲۳ گروه بزرگ تروریستی در افغانستان خبرداد درخواست ایتالیا از رژیم صهیونیستی برای پایان عملیات نظامی در رفح رئیسی در مصلی ساری: استفاده از تولید داخل برای ما در اولویت است برگزاری جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خراسان رضوی | وزیر کشور: خسارات سیلاب مشهد را حل و فصل می‌کنیم + فیلم عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در مشهد: عملیات وعده صادق مفهوم ایران قوی را در معرض دید قرار داد افسران میدان جنگ شناختی با دشمن، اصحاب رسانه و روابط‌عمومی‌ها هستند حملات هوایی سنگین رژیم صهیونیستی به شرق لبنان + فیلم (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گفت‌وگو آیین درویشی است

  • کد خبر: ۵۲۶۹۵
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
گفت‌وگو آیین درویشی است
عبدالجواد موسوی - روزنامه‌نگار
در هیچ دوره‌ای به‌یاد ندارم که این‌همه اجماع بر سر گفت‌وگو شکل گرفته باشد. اگرچه یکی از شعار‌های بنیادین انقلاب آزادی بود و قرار بر این بود که هر کس با هر سلیقه و عقیده‌ای در بیان آنچه بدان معتقد است هیچ گرفت‌وگیری نداشته باشد، اما هیچ‌گاه گفت‌وگو به گفتمانی فراگیر بدل نشد و نه‌تنها چنین نشد، بلکه گاه کسی که دم از گفت‌وگو می‌زد، آماج تمسخر و تحقیر می‌شد. البته بودند معدود کسانی که به این امر خیر احترام می‌گذاشتند و همواره در پی آن بودند که به‌جای دامن‌زدن به دوقطبی‌های ویرانگر و مضحک، راه گفت‌وگو را در پیش بگیرند، اما همان‌طور که گفتم، هیچ‌گاه گفت‌وگو با این‌همه اقبال‌عمومی روبه‌رو نبوده است.
 
اینک هم که می‌گویم اقبال‌عمومی، منظورم این نیست که همه گروه‌ها و مراجع فکری و سیاسی و روشن‌فکری از این کار استقبال می‌کنند؛ خیر! هنوز هم این شیوه مسالمت‌آمیز دشمنان خاص خود را دارد و هستند کسانی که گفت‌وگو را آغاز انحراف می‌دانند و به‌صراحت می‌گویند همین‌که شما حاضر می‌شوید با مخالف خود تن به گفت‌وگو بدهید یعنی از ارزش‌های ناب و اصیل خود کوتاه آمده‌اید و ما نه‌تنها حاضر نیستیم با هیچ‌یک از مخالفان خود سر یک‌میز بنشینیم و وقت گران‌بهای خود را هدر دهیم بلکه تا رسیدن به خواسته‌های خود لحظه‌ای «آروم نمی‌گیگیریم!»
 
هرچند ممکن است این بندگان‌خدا نیز چند صباحی دیگر به زمره مدافعان گفت‌وگو بپیوندند، اما دست‌به‌نقد و تا اطلاع ثانوی نمی‌توان این عزیزان را در شمار مدافعان گفت‌وگو تعریف کرد. برای رفع هرگونه سوءتفاهم عرض می‌کنم دشمنان گفت‌وگو فقط به یک گروه خاص با ظاهری متحدالشکل محدود نمی‌شوند. در آن‌سو هم هستند عده‌ای که دعوی روشن‌فکری دارند، اما چنان تعصبی در حق آرا و خواسته‌های خود می‌ورزند که هر کسی را گمان برند همانند آن‌ها نمی‌اندیشد به‌تیغ تهمت و پرونده‌سازی می‌نوازند و در مقام مفتش‌های فرهنگی و سیاسی هیچ سخنی را به‌غیر از سخنان دلخواه خود حاضر نیستند بشنوند. با آن‌ها نیز اینک کاری نداریم.
 
در اینجا به‌طور مشخص به کسانی اشاره دارم که این روز‌ها و شب‌ها سخت در تکاپو افتاده‌اند تا مجالی فراهم آورند برای شنیدن سخن دیگران؛ آن هم نه به‌قصد پیشبرد اهداف گروه جناحی خاص، بلکه به‌قول دکتر نعمت‌ا... فاضلی، برای نجات ایران. دیدم که مهدی نصیری در پاسخ به منتقدان رادیکالش که می‌گفتند: «چرا در برابر احمدی‌نژاد فقط لبخند می‌زدی و موضع تند و صریح نمی‌گرفتی؟» گفته است: «من فقط می‌خواهم باب گفت‌وگو با افراد مختلف باز شود و دیگران عقایدشان را مطرح کنند!» و باز در پاسخ به دیگری که گفته بود: «این گفته‌ها به چه منظوری انجام می‌شود؟» گفته بود: «گفت‌وگو برای گفت‌وگو!»

اینجا درباره شخص مهدی نصیری حرف نمی‌زنیم و چیزی را قضاوت نمی‌کنیم، اما نمی‌توان از کنار این سخن او که نیاز مبرم جامعه امروز ما شنیدن است، به‌سادگی گذشت. بزرگ‌ترین مصیبت ما در سال‌های گذشته این بوده است که می‌خواسته‌ایم متکلم‌وحده باشیم. هر جا هم که کم می‌آوردیم و حاضر نبودیم سخن طرف مقابل را بشنویم، سخن خواجه‌شیراز را مستمسک قرار می‌دادیم و می‌گفتیم: «گفت‌وگو آیین درویشی نبود!» اتفاقا امروزه‌روز اگر درویشی حقیقی یک آیین داشته باشد، همین گفت‌وگوست و آنکه حاضر نیست تن به گفت‌وگو بدهد، خودکامه‌ای است که اگر قدرت و فرصت پیدا کند، جهانی را به‌آشوب خواهد کشید. اگر عمری باقی باشد، در‌این‌باره باز هم سخن خواهم گفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->